De Adviesraad Naasten van GGZ Drenthe

App voor Naasten en Familie GGZ

“Het toegankelijker maken van de informatie via de App is eenvoudig en mensen kunnen het gemakkelijker vinden. Op dit moment gebruiken meer dan 500 naasten de App en hebben we veel meer toegang tot deze doelgroep.”

Een app voor Naasten

De Adviesraad Naasten van GGZ Drenthe lanceerde in 2023 de NaastenApp. Een innovatieve manier om in contact te komen met een moeilijk bereikbare doelgroep. Inmiddels (maart 2024) gebruiken meer dan 500 naasten de App en is er veel meer connectie met deze soms ongrijpbare doelgroep. We spraken met de initiators over dit succesvolle project.

Kunnen jullie iets meer vertellen over de GGZ en de Adviesraad Naasten?

De Adviesraad Naasten is een onderdeel van GGZ Drenthe. GGZ Drenthe is een organisatie voor 2e en 3e lijns zorg in de psychiatrie. Dit betekent dat het vaak gaat om mensen met een fors psychiatrisch ziektebeeld. 

De Adviesraad is er voor iedereen die betrokken is bij een cliënt. Niet alleen familie, maar ook de buren, betrokken voetbalcoach, etc. In het kort: naasten. 

De Adviesraad is ontstaan uit de Naastbetrokkenen raad. Deze werd opgericht in 2015, maar bloedde een beetje dood. Het was moeilijk om nieuwe mensen te krijgen en de raad verouderde. We hebben toen een plan geschreven met daarin goede inbreng vanuit de naasten. Daar is toen de Adviesraad Naasten uit voortgekomen. 

De Adviesraad bestaat uit 4 poten: De Naasten (hieronder valt de App), de aandacht functionarissen Naasten, onderzoek & ontwikkeling en Externe contacten. 

Naasten informeren en samenbrengen met een App, hoe is dit zo gegaan?

We hadden behoefte aan een transitie. We wilden met de tijd mee en het moest anders. 

We hadden eerst de Stamtafel. Dit is een platform voor patiënten die een online stamtafel kunnen aanmaken, zowel professioneel als informeel. Maar dit kwam helaas niet van de grond door allerlei omstandigheden. 

Ons doel is om de naasten goed te informeren en te helpen waar mogelijk. Daarnaast wilden we de medezeggenschap van Naasten vergroten zodat we weten wat zij willen. 

We hadden altijd een lijstje van naasten, maar dat is maar een heel klein deel van alle naasten binnen GGZ Drenthe. Deze lijstjes maakten we voorheen handmatig op bijeenkomsten voor naasten. Dat verliep best lastig. Het leverde slechts een handvol naasten op. De medezeggenschap met slechts 7 naasten aan tafel is toch niet echt wat je wilt. 

Inmiddels is dat totaal anders. Het toegankelijker maken van de informatie via de App is eenvoudig en mensen kunnen het gemakkelijker vinden. Op dit moment gebruiken meer dan 500 naasten de App en hebben we veel meer toegang tot deze doelgroep. 

Ons doel is om de naasten goed te informeren en te helpen waar mogelijk. Daarnaast wilden we de medezeggenschap van naasten vergroten zodat we weten wat zij willen. De medezeggenschap met slechts 7 naasten aan tafel is toch niet echt wat je wilt”

Waarom heb je besloten om een App in te gaan zetten? 

Vanuit de cliëntenraad kwam tijdens dit proces het woord Socie App langs. Een App die zij zelf al gebruikte voor de interne communicatie. De vorige directeur was meteen enthousiast. Daar wilden we wel verder mee.

Een van de eerste dingen die we wilden weten was of de App actief kan zijn met de buitenwereld. Toen dit duidelijk werd nam de huidige directeur het enthousiasme voor de App over. Er werd een projectmedewerker aangenomen om het project aan te vliegen en de eerste stappen konden worden gezet. 

Eerst hebben we samen met de Adviesraad en Socie gekeken wat er in zo’n App moet en waaraan het moet voldoen. We waren op zoek naar een App voor de connectie met de naasten, het informeren van cliënten en het creëren van interactie. Daarbij moest de App veilig zijn en toegankelijk voor de doelgroep. We kennen de naasten niet, dus de App moet goed vindbaar zijn en vertrouwd aanvoelen. 

Ook wilden we graag weten wat de naasten ervan vonden. Dit is soms anders dan de organisatie kan bedenken. Daarom hebben we een groep naasten betrokken bij het testen en opzetten van de eerste versie van de App.

Hoe verliep de inrichting van de App?

De start is een samenwerking geweest tussen de GGZ Drenthe, Socie en enkele naasten. Dit verliep in een prettige samenwerking, werkwijze en sfeer. Het enthousiasme was groot bij zowel Socie als bij GGZ Drenthe. Er werd stap voor stap gewerkt aan de App waarbij onze communicatie afdeling content aanleverde zoals plaatjes en teksten. Daardoor stond er direct een professionele App. 

Hoe verliep de uitrol van de App? 

Eerst is er getest in een pilotgroep, met de naasten ook al in deze groep. Dat verliep meteen al goed en daar kwamen alleen maar goede resultaten uit. We deden nog wat kleine aanpassingen aan de App. We hebben daarna een bijeenkomst gehad, waarin de App officieel is gelanceerd. 

We hebben daarnaast folders, flyers en banners met QR-codes uitgedeeld op alle afdelingen. We zijn actief met de communicatie aan de slag gegaan. Dit zorgde voor een hele mooie start en behoorlijk wat naasten in de App. 

Ook zijn we veel met onze eigen contacten aan de slag gegaan. Dit resulteerde in diverse interviews en uiteindelijk ging het landelijk ook nog eens los. 

 

Hoe waren de eerste reacties op de App?

We hebben eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad. Er zijn maar heel weinig negatieve reacties geweest. Sommige mensen vragen zich soms alleen af hoe we dit hebben ingericht, vanuit de medezeggingsraad. Sommigen vinden het lastig dat we dit nu via een digitaal platform doen, dat merken we heel af en toe. 

Maar soms moet je keuzes maken. Nu hebben we toegang tot meer dan 500 naasten. En het is ook ingezet voor het aantrekken van nieuwe vrijwilligers. We hebben mensen in de Naastenraad nodig. We zitten in een nieuwe tijd. Dit is het beste om te laten zien dat het ook anders kan. Modern met nieuwe technieken. 

naasten app ggz drenthe

Wie beheert of beheren de App? 

Dat doet Manon. (Manon Hens, red.) De inhoud bespreken we iedere dinsdag en dan plaatst Manon de content. Manon krijgt nu ook vanuit allerlei verschillende kanten content aangedragen voor in de App. 

Met de afdeling communicatie is nauw contact maar ook is er zicht op landelijk nieuws. We houden de kanalen van alle kanten in de gaten. Ook afdelingen kunnen ons steeds beter vinden. De Adviesraad Naasten komen elke 6 weken bij elkaar en zij geven ook content voor in de App. 

Het is soms nog even zoeken wat er allemaal speelt en wat we ermee willen. We oefenen momenteel hoe we zaken het meest aantrekkelijk in de App kunnen zetten etc. We hebben bijvoorbeeld filmpjes en we willen nog ervaringen van naasten gaan plaatsen. Dit is nog een hele uitdaging. Ook kijken we regelmatig naar de statistieken om te zien wat alle gebruikers het meest bekijken/bezoeken zodat we weten wat er wel en niet werkt. Het is een proces. 

Hoe zetten jullie de App in, welke onderdelen gebruiken jullie?

De grootste winst van de App is dat we 1 platform hebben waarin alle informatie is die naasten nodig hebben en het is altijd up-to-date. Internet is heel groot. De informatie van het internet is niet altijd kloppend. Onze informatie is (voor zover wij weten) altijd betrouwbaar. 

We delen documenten zoals brochures, protocollen of andere zaken en laten naasten eventueel hierop reageren via de App. 

De agenda is ook echt heel erg handig. Online webinars kunnen we in de agenda plaatsen en van elkaar overnemen. Ook nieuws, evenementen (intern en extern) en workshops staan allemaal in de App met een eventuele link naar een aanmeldformulier. 

Ook laten we mensen meepraten over stellingen door middel van een poll. En we gebruiken de ‘Denk mee’ optie waar mensen zelf ideeën kunnen plaatsen. Daarnaast is er een onderdeel met veelgestelde vragen. 

De groepen functionaliteit waarbij mensen met elkaar kunnen praten, staat nog uit. Deze functie hopen we heel binnenkort in de App te plaatsen. Hier is veel vraag naar. Dat zal nog een mooie toevoeging zijn voor de App. Dan kunnen naasten onderling veilig met elkaar in contact komen.  

Hoe bevalt de inzet van de App tot nu toe? 

Heel goed. Het is nog steeds een rollercoaster, maar de App werkt hartstikke goed. Dagelijks komen er nieuwe aanmeldingen binnen voor de App en zien we mensen zaken opzoeken en bekijken. Dat is echt tegen alle verwachtingen in. We kunnen nu echt zien dat al die naasten die we willen helpen ook echt ons platform kunnen vinden.

Wat heeft de App jullie opgeleverd of wat levert de App jullie op? 

De naasten voelen zich steeds beter gezien en gehoord. Dit is heel fijn bij aanmeldingen voor cursussen. Via de uitnodigingsbrief van een cursus komen mensen bijvoorbeeld ook terecht in de App, via de QR-code op de brief. 

Ons team is natuurlijk ook moderner geworden met Manon als kracht achter de App. En de contacten met andere GGZ-instellingen is enorm vergroot. We proberen nu die verbinding te onderhouden. Kennisuitwisseling met andere instellingen is erg leuk. Trainingen en modules kunnen we met elkaar delen en overnemen. Het is een fijne bijvangst dat er nu veel meer verbinding is met naasten (Raadden) uit bijvoorbeeld Groningen en Maastricht. 

Zou je de App kunnen aanbevelen aan andere organisaties? 

Ja zeker. Voor ons is er een nieuwe wereld ontstaan. Het vergt wel aanpassen, wat hobbels over, maar het is het zeker waard. De App wordt momenteel door ons aanbevolen bij tientallen organisaties. Dit vraagt nu best veel tijd maar we doen het graag. En voor de technische vragen verwijzen we de organisaties door naar Socie. 

Lees meer

William van Rijn

Breng jouw community tot bloei
met de Socie App

Vragen? Neem vrijblijvend contact op met William om de mogelijkheden
van Socie te ontdekken voor jouw community.